Identity

20.05.2025

Zborník z Doktorandskej konferencie VŠMU

Editori: Katarína Mišíková a Michal Stahl. Východiskom 1. Doktorandskej konferencie Vysokej školy múzických umení bola ambícia vytvoriť platformu na prezentáciu a konfrontáciu výskumu študentstva 3. stupňa štúdia umenovedných, umeleckých a humanitných odborov na Slovensku a v Česku. Konferencia sa konala v dňoch 13. – 14. 6. 2024 na pôde VŠMU v Bratislave. Išlo o jeden z prvých výstupov novo koncipovaného doktorandského štúdia v odbore Teória divadla, filmu a hudby, ktorý realizuje Inštitút teórie divadla, filmu a hudby VŠMU. Doktorandky a doktorandi na konferencii svoje práce nielen prezentovali, ale ju aj programovo a organizačne zabezpečovali.

Témou doktorandskej konferencie bol koncept identity – rozkrývaný v širokých kontextoch historického formovania národnej identity prostredníctvom umenia a kultúry, cez spoločenské faktory formovania individuálnej aj kolektívnej identity, pojmy autorskej či rodovej identity v umení, od kultúrnej reprezentácie jestvujúcich až po modelovanie nových identít. V postantropocentrickej ére klimatickej, hodnotovej i spoločenskej krízy sa vo verejnom diskurze častokrát skloňuje kríza identity, rozkolísanie súladu medzi vnútorným obrazom jednotlivca či spoločnosti a jeho vonkajšími prejavmi. Prezentované príspevky však presiahli tento ak tuálny rámec a poukázali na mnohosť aspektov formovania identity umeleckými prostriedkami v divadle, filme, hudbe, literatúre, performatívnom umení, architektúre či vizuálnom umení. Venovali sa téme autorských identít, identít miesta, spôsobom formovania identity ženských postáv, formám reprezentácie rodových identít, historickým konštrukciám a rekonštrukciám identity aj vzťahu individuálnych identít a inštitúcií.

Cieľom konferencie bolo pristúpiť k výskumu umenia dialogicky: prekročiť metodologické a terminologické mantinely jednotlivých odborov a vytvoriť živý priestor intelektuálnej výmeny, na interdisciplinárnom priesečníku zachytiť témy, ktorými žije najmladšia akademická generácia v odboroch teórie umenia i umenia samotného. Konferenčný výstup tak možno čítať aj ako správu o stave a perspektívach umenovedného výskumu v našom jazykovom teritóriu. Niektoré príspevky majú výskumný charakter, iné 5sú úvahou, ďalšie skôr správou o doktorandskom projekte. Niektoré majú povahu teoretického, iné umeleckého výskumu. Líšia sa nielen charakterom, ale aj úrovňou spracovania. Doktorandky a doktorandi, ktorí ešte nevstupujú do akademickej polemiky so zavedenými vedeckými kapacitami, však majú právo skúmať, hľadať, dopytovať sa. Na takpovediac študentskom piesočku sa môžu učiť a mýliť, ale aj nadväzovať dialóg a spoločne rásť.

Projekt 1. Doktorandskej konferencie VŠMU vznikol s finančnou podporou Interného grantového programu Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Veríme, že jej pilotný ročník naznačí perspektívu interdisciplinárneho dialógu a prezentácie študentstva doktorandského stupňa a v budúcnosti sa táto platforma stane inšpiračným fórom nielen pre začínajúce akademičky a akademikov, ale aj pre ich mladšie aj staršie kolegyne a kolegov.