Heslár slovenského filmu

Na kameru, diktafón či písomnou formou, vďaka spolupráci s realizačnými ateliérmi a vďaka podpore z ministerstva školstva, sme za viac než 15 rokov zrealizovali vyše 80 unikátnych rozhovorov s tvorivými pracovníčkami a pracovníkmi Slovenského filmu – hraného, dokumentárneho, animovaného filmu, z oblasti televíznej tvorby, filmovej hudby, publicistiky a historiografie. Po predchádzajúcich projektoch zameraných najmä na zber dát a na teoreticko-metodologické a technické aspekty orálnej histórie sme svoju pozornosť upriamili na tematické okruhy, ktoré sa vo výpovediach respondentov a respondentiek opakovane vyskytovali (spolupráca na filmoch, kolegyne a kolegovia, historické udalosti, školstvo, profesie, technika, Koliba...). Ich spojením tak vzniká viachlasný, vrstevnatý pohľad na jeden konkrétny fenomén.

Našim cieľom je 30 kratších aj dlhších tematických hesiel, ktoré by boli doplnkovým materiálom pre výučbu Dejín slovenského filmu na FTF VŠMU, a ktoré by boli k dispozícii pre poslucháčky a poslucháčov, pedagógov, aj pre ďalšie, výskumné a prezentačné účely.

Nižšie zverejnené heslá sú jedným z výstupov trojročného projektu AUDIOVIZUÁLNE SKRIPTUM – k dejinám slovenskej kinematografie, ktorý bol finančne podporený agentúrou KEGA (005VŠMU-4/2023). Ide o "druhotné", tematické spracovanie rozhovorov získaných metódou oral history v rámci dlhodobého výskumu uskutočňovanému na Katedre filmových štúdií. Autorkami koncepcie a scenárov sú riešiteľky projektu Zuzana Mojžišová a Eva Filová. Za obrazové riešenie, výber ukážok a strih patrí vďaka študentovi Ateliéru dokumentárnej tvorby Matejovi Miklošovi a študentke Ateliéru strihovej skladby Melise Danisovej.

Heslá radené podľa dátumu publikovania:

Filmová a televízna fakulta je najmladšou z troch fakúlt Vysokej školy múzických umení v Bratislave (1949) a najprestížnejšou vysokoškolskou výchovno-vzdelávacou inštitúciou, ktorá poskytuje komplexné vzdelanie v oblasti filmu, televízie a audiovizuálnych umení. Bola založená rozhodnutím československej federálnej vlády v roku 1990. Od septembra...

(1938 – 2023) Režisér, scenárista, kameraman, fotograf a výtvarník, jedna z najvýraznejších postáv slovenskej kinematografie. Debutoval filmom Kristove roky (1967), nasledovali cenzúrou zakázané snímky Zbehovia a pútnici (1968), Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970/1990). V normalizačnom čase sa z donútenia venoval...

Kamera

13.10.2025

Bez kamery, teda obrazového snímača, by neexistoval film ani televízia. Kameramanská technika prešla od vzniku kinematografie dynamickým vývojom z hľadiska veľkosti a pohyblivosti kamery, farby, optiky a citlivosti snímania či prechodom z analógu na digitál. Kameraman a kameramanka sú zodpovední za vizuálnu stránku audiovizuálneho diela, zhmotňujú...

Masky

13.10.2025

Maska spolu s kostýmom utvárajú charakter postavy, jej vlastnosti, špecifickosť, jedinečnosť. Kým v nemom období filmu maska slúžila najmä na odlíšenie od konkurencie a k dobrej zapamätateľnosti, s modernými koncepciami herectva kladie čoraz väčší dôraz na realistickosť a zvýraznenie vnútorného prežívania postavy. Umelecké maskérstvo zohráva...

Začiatky Televízneho štúdia Bratislava (1956) boli spojené so živými prenosmi a priamym vysielaním, ale až záznamová technika obohatila programovú štruktúru vysielania. Popri publicistike a zábave ťažiskovým aj divácky vďačným boli literárno-dramatické vysielanie s tzv. bratislavskými pondelkami a vznik Televíznej filmovej tvorby (1964 – 1971)....

Filmová hudba

14.09.2025

Filmová hudba je druh hudby špeciálne komponovanej a upravenej pre použitie vo filme. Slúži na podporu emocionálneho zážitku diváctva, vytváranie atmosféry, zvýraznenie dramatických momentov a posilnenie rozprávania príbehu. Filmová hudba môže obsahovať orchestrálne skladby, piesne, elektronickú hudbu alebo iné hudobné formy, môže byť diegetická (v...

Technika

14.09.2025

"Film je dieťaťom stroja a citu" – je často citovaný výrok od prvého filmového teoretika Ricciotta Canuda. Výroba filmu je komplexný proces, ktorý si vyžaduje koordináciu ľudských zdrojov a technického vybavenia. Každý aspekt filmovej techniky hrá kľúčovú úlohu pri vytváraní finálneho vizuálneho a zvukového zážitku, ktorý diváci vidia na plátne...

Rozprávky

28.08.2025

Začiatky tvorby pre deti sa datujú do roku 1957, pričom prvou dlhometrážnou rozprávkou bol farebný film Pán a hvezdár (1959). Rozprávkový boom však prichádza až v rokoch 1981 až 1990, kedy sa na Kolibe nakrútilo 13 rozprávok, v slovenskej (českej) produkcii (Plavčík a Vratko, Nebojsa) a v koprodukcii so Západným Nemeckom (Popolvár najväčší na...

Filmové festivaly sú dlhšie i kratšie, domáce i zahraničné, súťažné i nesúťažné, špecializované na istú oblasť – experimentálny, dlhý, krátky, animovaný či neprofesionálny film. Historicky prvým bol medzinárodný filmový festival v Benátkach v roku 1932. Pre slovenských tvorcov a kritikov spoza železnej opony boli festivaly príležitosťou, ako sa...

Cenzúra

28.08.2025

Cenzúra je proces kontroly a obmedzovania informácií, ktoré sú dostupné verejnosti, s cieľom zabrániť šíreniu obsahu považovaného za nevhodný, škodlivý či nebezpečný. Tento proces môže zahŕňať odstránenie, úpravu alebo zakázanie určitých textov, obrázkov, audiovizuálneho materiálu. V čase pred novembrom 1989 mala všetka cenzúra v Československu...