Heslár slovenského filmu

Na kameru, diktafón či písomnou formou, vďaka spolupráci s realizačnými ateliérmi a vďaka podpore z ministerstva školstva, sme za viac než 15 rokov zrealizovali vyše 80 unikátnych rozhovorov s tvorivými pracovníčkami a pracovníkmi Slovenského filmu – hraného, dokumentárneho, animovaného filmu, z oblasti televíznej tvorby, filmovej hudby, publicistiky a historiografie. Po predchádzajúcich projektoch zameraných najmä na zber dát a na teoreticko-metodologické a technické aspekty orálnej histórie sme svoju pozornosť upriamili na tematické okruhy, ktoré sa vo výpovediach respondentov a respondentiek opakovane vyskytovali (spolupráca na filmoch, kolegyne a kolegovia, historické udalosti, školstvo, profesie, technika, Koliba...). Ich spojením tak vzniká viachlasný, vrstevnatý pohľad na jeden konkrétny fenomén.

Našim cieľom je 30 kratších aj dlhších tematických hesiel, ktoré by boli doplnkovým materiálom pre výučbu Dejín slovenského filmu na FTF VŠMU, a ktoré by boli k dispozícii pre poslucháčky a poslucháčov, pedagógov, aj pre ďalšie, výskumné a prezentačné účely.

Nižšie zverejnené heslá sú jedným z výstupov trojročného projektu AUDIOVIZUÁLNE SKRIPTUM – k dejinám slovenskej kinematografie, ktorý bol finančne podporený agentúrou KEGA (005VŠMU-4/2023). Ide o "druhotné", tematické spracovanie rozhovorov získaných metódou oral history v rámci dlhodobého výskumu uskutočňovanému na Katedre filmových štúdií. Autorkami koncepcie a scenárov sú riešiteľky projektu Zuzana Mojžišová a Eva Filová. Za obrazové riešenie, výber ukážok a strih patrí vďaka študentovi Ateliéru dokumentárnej tvorby Matejovi Miklošovi. 

Heslá radené podľa dátumu publikovania:

Zánik Koliby

17.12.2024

Vo filmových ateliéroch na bratislavskej Kolibe sa nakrúcali filmy od začiatku 50. rokov. Po udalostiach Novembra 1989 a následnej zmene režimu z totalitného na demokratický sa zdalo, že svitá na lepšie časy. Slovenskí filmári založili Slovenskú filmovú spoločnosť a mali záujem štúdiá privatizovať. To im však štát za vlády Vladimíra Mečiara rôznymi...

Čierne dni

06.11.2024

Dokumentárny film, ktorý vznikol z mimoriadneho spravodajského žurnálu, podáva svedectvo o intervencii vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v auguste 1968. Autentické zábery sprítomňujú jednu z najtemnejších kapitol našich novodobých dejín, zachytávajú slovenské mestá plné tankov, protestné reakcie občanov voči okupantom aj obete agresie....

Celovečerný dokumentárny film z roku 1968 a o roku 1968. Režiséri Ivan Húšťava, Vlado Kubenko, Ladislav Kudelka, Otakar Krivánek, Jaroslav Pogran podali výnimočné svedectvo o stave krajiny po prelomovom zvolení Alexandra Dubčeka na čelo Ústredného výboru Komunistickej strany Československa. Obrodný proces, viera v myšlienku "socializmu s ľudskou...

(*1932) Režisér, scenárista a dramaturg, v rokoch 1990 až 1991 riaditeľ Slovenskej filmovej tvorby Koliba. Vytvoril niekoľko stoviek spravodajských šotov a dokumentov. Jeho dominantou boli filmy so športovou tematikou a z umeleckého prostredia. Ako šéfredaktor Spravodajského filmu a jeden z autorov filmu Čierne dni, o invázii vojsk Varšavskej...

Havetta, Elo

06.11.2024

(1938 – 1975) Režisér, scenárista, fotograf, výrazná osobnosť (česko)slovenskej novej vlny. Ako pomocný režisér a epizódny herec spolupracoval na televíznom filme režiséra Ivana Balaďu Dáma (1967). V Štúdiu hraných filmov nakrútil dva svojou poetikou výnimočné dlhometrážne hrané filmy Slávnosť v botanickej záhrade (1969) a Ľalie poľné (1972). Po...

Film režiséra Juraja Jakubiska z roku 1989. Príbeh dvoch charakterovo rozdielnych priateľov, komedianta a vojaka, sa odohráva tesne po konci druhej svetovej vojny. Spoločne nájdené zlato ich postupne premení v nerozlučnú dvojicu. Do ich osudu vstupuje židovské dievča Ester, ktoré sa vracia z koncentračného tábora. Náhoda tak spojí troch ľudí bez...

Film Juraja Herza z roku 1969, adaptácia poviedky Guy de Maupassanta Muška. Impresionisticky ladený príbeh mladej práčky, ktorá radosťou zo života fascinuje mužov okolo seba. Partia Muškiných piatich nápadníkov narúša miestne konvencie, dokáže sa uvoľnene zabávať, snívať a radovať z každej chvíle a unikať pred meštiackou každodennosťou.

Dlhometrážny dokumentárny film režisérky Evy Štefankovičovej (1990) je priekopníckou sociologickou sondou do života ženy od budovateľských 50. rokov po upadajúci socializmus konca 80. rokov. Film je zostavený z archívnych materiálov aj z výpovedí žien rôznych sociálnych vrstiev. Ide o nelichotivý obraz spoločnosti, v ktorej nefungujú základné...

Bielik, Paľo

05.11.2024

(1910 – 1983) Režisér, scenárista a herec, zakladajúca osobnosť slovenskej kinematografie. Pre film Jánošík (1935) českého režiséra Martina Friča ho objavil Karol Plicka. V rokoch 1942 až 1945 pôsobil ako scenárista a režisér filmovej spoločnosti Nástup. Prispieval do filmového mesačníka LÚČ a nakrútil niekoľko dokumentov (napr. Hlavátky /1943/)....

Film Ela Havettu z roku 1969, ktorý bol nadlho zakázaný normalizačnou mocou. Vznikol podľa scenára Lubora Dohnala, inšpiroval sa naivným maliarstvom, impresionizmom či nemým filmom. Féeria o potrebe zázraku v ľudskom živote, očarenie prírodou a radosťou zo života a pohybu. Mozaikovité rozprávanie o slobodnej krčmárke Márii, otcovi jej ôsmych dcér...