Heslár slovenského filmu

Na kameru, diktafón či písomnou formou, vďaka spolupráci s realizačnými ateliérmi a vďaka podpore z ministerstva školstva, sme za viac než 15 rokov zrealizovali vyše 80 unikátnych rozhovorov s tvorivými pracovníčkami a pracovníkmi Slovenského filmu – hraného, dokumentárneho, animovaného filmu, z oblasti televíznej tvorby, filmovej hudby, publicistiky a historiografie. Po predchádzajúcich projektoch zameraných najmä na zber dát a na teoreticko-metodologické a technické aspekty orálnej histórie sme svoju pozornosť upriamili na tematické okruhy, ktoré sa vo výpovediach respondentov a respondentiek opakovane vyskytovali (spolupráca na filmoch, kolegyne a kolegovia, historické udalosti, školstvo, profesie, technika, Koliba...). Ich spojením tak vzniká viachlasný, vrstevnatý pohľad na jeden konkrétny fenomén.

Našim cieľom je 30 kratších aj dlhších tematických hesiel, ktoré by boli doplnkovým materiálom pre výučbu Dejín slovenského filmu na FTF VŠMU, a ktoré by boli k dispozícii pre poslucháčky a poslucháčov, pedagógov, aj pre ďalšie, výskumné a prezentačné účely.

Nižšie zverejnené heslá sú jedným z výstupov trojročného projektu AUDIOVIZUÁLNE SKRIPTUM – k dejinám slovenskej kinematografie, ktorý bol finančne podporený agentúrou KEGA (005VŠMU-4/2023). Ide o "druhotné", tematické spracovanie rozhovorov získaných metódou oral history v rámci dlhodobého výskumu uskutočňovanému na Katedre filmových štúdií. Autorkami koncepcie a scenárov sú riešiteľky projektu Zuzana Mojžišová a Eva Filová. Za obrazové riešenie, výber ukážok a strih patrí vďaka študentovi Ateliéru dokumentárnej tvorby Matejovi Miklošovi a študentke Ateliéru strihovej skladby Melise Danisovej.

Heslá radené podľa dátumu publikovania:

Rozprávky

28.08.2025

Začiatky tvorby pre deti sa datujú do roku 1957, pričom prvou dlhometrážnou rozprávkou bol farebný film Pán a hvezdár (1959). Rozprávkový boom však prichádza až v rokoch 1981 až 1990, kedy sa na Kolibe nakrútilo 13 rozprávok, v slovenskej (českej) produkcii (Plavčík a Vratko, Nebojsa) a v koprodukcii so Západným Nemeckom (Popolvár najväčší na...

Filmové festivaly sú dlhšie i kratšie, domáce i zahraničné, súťažné i nesúťažné, špecializované na istú oblasť – experimentálny, dlhý, krátky, animovaný či neprofesionálny film. Historicky prvým bol medzinárodný filmový festival v Benátkach v roku 1932. Pre slovenských tvorcov a kritikov spoza železnej opony boli festivaly príležitosťou, ako sa...

Cenzúra

28.08.2025

Cenzúra je proces kontroly a obmedzovania informácií, ktoré sú dostupné verejnosti, s cieľom zabrániť šíreniu obsahu považovaného za nevhodný, škodlivý či nebezpečný. Tento proces môže zahŕňať odstránenie, úpravu alebo zakázanie určitých textov, obrázkov, audiovizuálneho materiálu. V čase pred novembrom 1989 mala všetka cenzúra v Československu...

Animovaný film, založený v roku 1965 pri Štúdiu krátkych filmov, mal aj svojich predchodcov. V 40. rokoch to bol Školfilm s prvým slovenským animovaným filmom Viktora Kubala (Studňa lásky, 1944) a v 50. rokoch Bohdan Slavík inicioval vytvorenie Oddelenia triku a grafu pre potreby výroby kreslených titulkov, grafov, diagramov a animovaných častí do...

(1928 – 2000) Režisér a animátor známy svojimi bábkovými a kreslenými filmami pre deti, v ktorých uplatnil kreatívny a inovatívny prístup k animácii. Začínal ako filmový amatér v považskobystrických strojárňach, na Kolibu nastúpil až v roku 1979 a stál pri zrode oddelenia bábkového filmu pri Štúdiu animovaných filmov. Spolupracoval s viacerými...

Viktor Kubal

04.08.2025

(1923 – 1997) Výtvarník, animátor, karikaturista, režisér, majster kresliarskej skratky a humornej pointy. Dlhé roky prispieval do satirického časopisu Roháč. Svoj prvý animovaný film Studňa lásky (1944) vytvoril v Školfilme, krátko pôsobil v Spravodajskom filme, pre ktorý vymyslel postavičku pána Homo, a v polovici 60. rokov stál pri...

Scénografia

14.07.2025

Scénografia vo filme a televízii je umelecká disciplína, ktorá zahŕňa navrhovanie a vytváranie vizuálnych prvkov scény v štúdiu či reálnych prostrediach vrátane dekorácií, kulís a rekvizít či voľby exteriérov. Jej hlavným cieľom je podporiť príbeh a atmosféru diela, prispieť k charakterizácii postáv a vytvoriť autentické a vizuálne zaujímavé...

Vpád okupačných vojsk v lete 1968 ukončil všetky nádeje spojené s obrodným procesom v politike, spoločnosti i v umení. "Zlaté" šesťdesiate nahradili sivé "normalizačné" roky sedemdesiate. Tie priniesli previerky, čistky, rošády vo funkciách a na pracovných pozíciách, autocenzúru, strach. Filmy označené ako protisocialistické, nihilistické,...

Postupné uvoľňovanie ideologického zovretia sa prejavovalo vo všetkých segmentoch spoločnosti, v umení veľmi výrazne. Slovenská kinematografia sa v priebehu necelého jedného desaťročia stala modernou európskou kinematografiou. Prispel k tomu úspech československej novej vlny, intelektualizácia tvorby aj vôľa k experimentu, vznik Televíznej filmovej...

Päťdesiate roky 20. storočia sú v kinematografii charakterizované dvoma aspektmi – zo strany štátu síce prichádzajú do filmu veľkorysé investície, ale sú podmienené poslušnosťou pri šírení komunistickej ideológie a propagandy. Schematizmus a huráoptimizmus socialistického realizmu bol postavený na zjednodušenom videní sveta, triednom boji proti...