Súčasné filmové teórie 1: Nové rámce, iné problémy
![](https://b17cd382d9.clvaw-cdnwnd.com/794ee543b939c2fde80a2cb7029f8892/200000288-e6f83e6f86/Sucasne%20filmove%20teorie%201-3.jpeg?ph=b17cd382d9)
Zostavovateľka: Jelena Paštéková; autori a autorky: kolektív KFS. Klasické filmové teórie zaradili film medzi najvplyvnejšie umenia 20. storočia. Filmové autorstvo zrodené na konci päťdesiatych vstúpilo do kontaktu s "ťažkým" kalibrom semiologických konceptov a teórií prinieslo "iné" problémy: postštrukturalistické myslenie sa v nasledujúcich desaťročiach skrížilo s paralelnými prejavmi postmoderny - a kľúčové kategórie šesťdesiatych rokov, ako boli "realistické" reprezentácie a autentickosť, nahradil výskum utvárania fikcie, pascí simulákrov a zdigitalizovaných verzií paralelných svetov. "Light" verzie úplne všetkého sú dnes veľmi populárne. Naša kniha však takýto pohľad neponúka. Problémy sa usilujeme vnímať metodologicky, vo viacerých horizontálno-vertikálnych rezoch. Profilujúce práce väčšiny autorov vyrástli z reflexie a interpretácie audiovizuálnych diel v premenách času. Formulácia projektu vznikla z potreby pootočiť historický úbežník uvažovania. Súčasné filmové teórie 1 preto nemajú ambíciu sformulovať nové, ucelené filmologické (estetické, filozofické) koncepcie. Nechcú však ani opakovať zrejmé, overené, už vyslovené názory. Ponúkajú čitateľovi orientáciu v labyrinte protichodných argumentov, kladú korektné otázky a majú ambíciu nachádzať na ne odpovede.
Autorka projektu: Jelena Paštéková
![](https://b17cd382d9.clvaw-cdnwnd.com/794ee543b939c2fde80a2cb7029f8892/200000758-c21afc21b1/Sucasne%20filmove%20teorie%201%20-%20obsah.jpeg?ph=b17cd382d9)