Vladimír Holloš

filmový a televízny kameraman

(10. 4. 1941, Žilina) Slovenský kameraman. V rokoch 1962 – 1967 študoval na Katedre kamery na pražskej FAMU. Počas štúdia navštevoval natáčania najkvalitnejších českých režisérov. Na začiatku kariéry spolupracoval s Dušanom Trančíkom na dôležitých krátkych filmoch ako napr. Fotografovanie obyvateľov domu (1968), Vydýchnuť (1970) či Vrcholky stromov (1972). Zvlášť zaujímavý je i experimentálne ladený krátky hraný film Symetrála (1969) režiséra Eugena Šinka. Od konca 60. rokov po koniec 80. rokov pracoval Holloš na desiatkach populárno-vedeckých filmov s režisérmi ako Vladimír Kubenko, Jaroslav Pogran, Milan Černák či Vojtech Andreánsky. V 60. a 70. rokoch pracoval pre Týždeň vo filme a s režisérmi ako Štefan Kamenický, Marcela Plítková, Štefan Orth, Igor Dobiš alebo Štefan Ondrkal. Z jeho celovečernej hranej tvorby treba spomenúť Trančíkove filmy Cesta domov (1976), Pavilón šeliem (1982). Opakovane spolupracoval tiež s Vladimírom Kavčiakom (Ako listy jedného stromu, Karline manželstvá), Petrom Hledíkom (Chuť vody, Miliónový chlap) či s Jánom Zemanom (V rannej hmle, Opojenie z premeny). Predovšetkým však s Miloslavom Lutherom na filmoch i seriáloch Život bez konca (1982), Kráľ Drozdia brada (1984), Mahuliena, zlatá panna (1986), Štek (1988), Chodník cez Dunaj (1989), Anjel milosrdenstva (1993), Konec velkých prázdnin (1996) a Útek do Budína (2002). Ako docent prednášal na Filmovej a televízne fakulte VŠMU i Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne.